‘Zin’ is een initiatief om auteurs van erotische verhalen praktische tips en tools te geven om nog betere erotische verhalen te kunnen schrijven. Lees hier meer over dit initiatief. In de tweede episode werden de deelnemers uitgedaagd om een opdracht rond het schrijfprincipe ‘Hoe schrijf je een scène, ofwel het ‘start met de worp van de steen‘ aan te gaan. Hieronder lees je de inzendingen en de feedback van Sanna van Vlammende Verzinsels en mijzelf.
De opdracht
Een scène is een deel van je verhaal waarin een of meerdere personages actie ondernemen of een dialoog voeren. Een scène speelt zich meestal op één locatie af en wordt vertelt vanuit het gezichtspunt van één persoon. Een verhaal kan één scène of vele scènes bevatten.
Een belangrijk element van een scene is de actie. En met actie bedoelen we niet een achtervolging of een schietpartij, maar een gebeurtenis die van belang is om het verhaal voort te stuwen.
Hier kun je de theorie over het schrijven van een goede scene nog eens nalezen.
Voor deze episode luidt de opdracht: Schrijf een scène die begint ná de seks. Was de seks goed? Was het ‘soort van okay’? Of juist heel slecht? Zijn de personages daar eerlijk over? Denk vooral aan de ‘actie’: wat doen en zeggen de personages? Bedenk voor jezelf wat het doel is van de scène, waar het zich afspeelt en wat het conflict is. Maak dat impliciet duidelijk in je verhaal. Gebruik maximaal 300 woorden.
Waar hebben we op gelet?
Bij het beoordelen van de inzendingen, hebben we gekeken naar het volgende:
- De scene heeft een doel en een verlangen (bijvoorbeeld: een van de hoofdpersonen heeft na de seks als doel de relatie te beëindigen)
- Er is een conflict (extern of intern)
- De scene roept emotie op bij het personage
- De auteur heeft goed gelet op Show – don’t tell
- De scene begint zo laat mogelijk (geen backstory) en eindigt zo vroeg mogelijk, zodat de lezer achterblijft met een vraag (wat nu?)
- De scene geeft antwoord op het doel
- De scene is geschreven voor 1 locatie en vanuit het gezichtspunt van 1 persoon
De inzendingen en de feedback
We willen graag vooropstellen dat schrijven iets heel persoonlijks is en dat het ook echt niet meevalt. Alle auteurs hebben gezwoegd op hun inzending en Sanna en ik willen onze waardering uitspreken voor het lef van de auteurs om zich kwetsbaar op te stellen.
Inzender | Charlotte Revant |
Inzending | ‘Ik had me nog zo voorgenomen langzaam te gaan,’ zeg je. Je hebt mijn hoofd op je borst gelegd. Je hand streelt mijn haar. Ik ben bezweet en krijg het koud. Het lukt me echter niet het laken over ons heen te trekken. We liggen er half op. Hoe zou het eigenlijk moeten liggen? Het beddengoed hebben we helemaal losgetrokken. Ik geef het op. Ik wil niets veranderen nu. Met mijn hand glijd ik over je borst. Dan pak je mijn hand beet. Onze vingers spelen met elkaar. Jouw vingers die net mijn hele lichaam hebben verkend én verwend. Dan voel ik je trouwring. ‘We zijn te ver gegaan,’ zeg ik. ‘Jij stuurde mij een foto van jou alleen in een hotelkamer een half uur van mij vandaan,’ reageer jij. ‘Ja, omdat ik een weekendje weg ben met de meiden, dat wist je ook. Wij delen alles. Wij teasen. Dat betekent niet dat je komt! Hoe kon jij thuis zo weggaan?’ ‘Wij samen in een hotel, dat is mijn grootste fantasie. Thuis lag iedereen al in bed. Ik heb er gewoon niet verder over nagedacht. En dan doe jij ook nog de deur open in alleen maar een badjas.’ ‘Ik kwam net uit de douche! En ik ga nu weer douchen. Ik weet het gewoon even niet meer,’ stamel ik, terwijl ik overeind kom. ‘Dan gaan we gaan samen douchen,’ vervolg jij. Inmiddels zit je naast me en trek je me tegen je aan. ‘We gaan onze badkamerfantasieën nu ook in praktijk brengen. De puinhoop kan niet meer groter worden. Laten we van dit moment dan ook maar volledig genieten.’ Daar kan ik niets tegeninbrengen. |
Feedback Sanna | Deze scene geeft mij precies genoeg informatie ten aanzien van het soort relatie die de personages met elkaar hebben. Het conflict komt ook mooi naar voren. (Niet weten hoe verder, tegelijk heel goed weten hoe verder want niet willen dat het stopt.) Goed gedaan met de toegestane hoeveelheid woorden. |
Feedback Marc | De scene maakt goed gebruik van het principe om zo laat mogelijk te beginnen en zo vroeg mogelijk te eindigen. Er is ook goed gebruik gemaakt van het interne conflict bij de hoofdpersoon. Bovendien maak je goed gebruik van show – don’t tell (ze voelt zijn trouwring). Ik vind dat je de opdracht heel goed hebt gemaakt. Alle elementen die bij een scene horen, heb je goed gebruikt. Wel vond ik de dialoog niet heel natuurlijk overkomen (maar dat was dan ook geen onderdeel van deze opdracht, dat komt later 😉 ). De openingszin vond ik verder niet zo passen bij de scene. Die gaf me de indruk dat het conflict (of het doel) zou gaan over prematuur orgasme, of iets dergelijks. Wellicht had je die beter kunnen laten aansluiten bij de rest. |
Inzender | Izzy van der Horst |
Inzending | ‘Ga jij maar eerst,’ zegt Michelle. Wiebelend in het smalle toilethokje sjort ze haar broek over haar billen. Voordat ze de knopen dicht kan maken trekt hij haar dicht tegen zich aan. ‘Niet zo onbeleefd,’ gromt hij, ‘ik ben Boris. Hoe heet jij?’ Ze plaatst haar lippen voor zijn oor. ‘Michelle,’ fluistert ze, ‘en ik moet gaan nu, dus zoen me vooral niet.’ Hij kust haar. ‘Ga dan.’ Michelle kreunt. ‘Wil ik niet.’ Plots klinkt haar beltoon. Zodra ze de naam van de beller op het display ziet, trekt ze wit weg. ‘Kut!’ ‘Wie was dat?’ vraagt Boris. Zijn handen glijden onder haar shirtje, maar Michelle schudt haar hoofd. ‘Niet doen. Ik moet echt weg nu, sorry.’ Ze draait het slot om, duwt de deur open en baant zich langs de wachtende vrouwen een weg terug naar het festivalterrein. ‘Hé schatje, waar was je? Ik heb je nog gebeld. Hier, ik heb drinken voor je.’ Tom overhandigt haar een beker cola. ‘Dankjewel. Ik was naar de wc en hoorde mijn telefoon niet.’ Tom drukt een kus op haar haren. ‘Geeft niks lief. Bij de dames is het altijd veel drukker hè. Gelukkig ben je op tijd voor Bruno. Kunnen we ‘ons’ nummer eindelijk live horen!’ Zodra de eerste klanken klinken omhelst Tom haar. ‘Weet je nog, negen jaar geleden?’ Hij begint zachtjes te zingen. ‘It’s a beautiful night, we’re looking for something dumb to do.’ Michelles zicht wordt steeds troebeler. Snel wrijft ze langs haar ogen. Wat heeft haar in godsnaam bezield? Negen jaar huwelijk opgeven voor een geil avontuurtje in een fucking dixi?! ‘Tom!’ brult ze, ‘ik hou van je!’ Opeens staat Boris naast haar. ‘Michelle? Je houdt van Tom? Hoe kun je dan seks hebben met mij?’ Onthutst kijkt Tom zijn vrouw aan. ‘Sorry? Wát zegt hij daar?’ |
Feedback Marc | Eigenlijk zijn dit twee scenes: De scene die zich afspeelt in de Dixi en de scene die zich afspeelt voor het podium. De eerste scene vind ik echt heel sterk. Die begint laat en eindigt vroeg, waardoor je als lezer een mooi beeld hebt van de snelle affaire die de hoofdpersoon heeft gehad op festival. De tweede scene had voor mij echt niet gehoeven. De interne tweestrijd in het hoofd van de hoofdpersoon was mij al volledig duidelijk. In deze scene wordt het mij als lezer vooral duidelijk dat de hoofdpersoon iets spontaans heeft gedaan en daar direct spijt van heeft. Dat is het doel van de scene en het geeft een mooie ontwikkeling aan. Als je dan al een tweede scene toevoegt, dan zou die eerder als doel kunnen hebben hoe ze met dit conflict omgaat. De laatste alinea is voor mij dan ook wat overdone. Het was al genoeg geweest als zij Boris voorbij zou zien lopen. In een derde scene zou je dan een conflict tussen Boris en Tom kunnen opzetten. Verder erg leuk geschreven. Het is toegankelijk en herkenbaar. |
Feedback Sanna | Ik sluit me hier aan bij de feedback van Marc. De 2e scene had voor de opdracht niet gehoeven omdat de vraag ‘En nu?’ daarmee meteen beantwoord wordt. Daarnaast hebben we nu meerdere conflicten bij meerdere personages. Het geheel vind ik wel heel prettig lezen. En seks in een dixi? Leuk gevonden ook. |
Pseudoniem | Tatum & Nero |
Inzending | Tatum hangt nog voorover op het bokje en Nero doet een stap naar achteren, hij gooit in één beweging het gebruikte condoom op de grond. Met een snelle beweging maakt hij het touw rond haar polsen los. Haar armen vallen slap naar beneden. Nero praat zachtjes tegen Tatum. Hij noemt haar zijn ‘meisje’ en zijn handen laten haar geen enkel moment los. Nero tilt haar op en draagt Tatum in zijn armen naar de andere kant van de kamer. ‘volg mijn stem’ zegt hij en hij voelt dat ze op de verbinding reageert. Rustig legt hij haar neer op het bed en maakt hij voorzichtig het touw om haar armen los. Rustig en zonder snelle bewegingen volgen de andere touwen. Bij elke beweging schuurt het touw langs haar huid, en ze trilt en schokt. Al die tijd praat Nero zacht tegen haar. Het laatste touw glijdt over haar lijf en ze kreunt zacht. Met zijn armen om haar heen dekt Nero haar toe. ‘Wat voel je zacht en warm’ fluistert hij terwijl hij Tatum nog dichter tegen zich aandrukt. ‘Het is tijd om terug te komen’ En met zijn woorden brengt hij haar in haar gedachten naar de denkbeeldige donkere trap met bovenaan een deur. De weg naar buiten. Stap voor stap volgt Tatum de stem van Nero naar de deur. Met gemak duwt zij de zware deur open. En met een laatste stap stapt ze het lichte huis in. Tatum opent haar ogen en slaat nu zelf haar armen om Nero heen. Al die tijd heeft ze nog niets gezegd. Ze kruipt dichter tegen hem aan. En terwijl Tatum verder geniet van haar orgasme, schiet er een gedachte door haar heen: Zouden de marks er morgen nog zijn? |
Feedback Sanna | Dit is een afgeronde scene. Als lezer blijf ik niet achter met de ‘en nu?’ vraag, het is gedaan en het is compleet. Ik snap wat bedoeld wordt met ‘het volgen van mijn stem’ maar vind het niet helemaal kloppen omdat hij haar draagt. Ook het ‘verder genieten van haar orgasme’ zie ik niet. Nagenieten klopt dan beter, maar misschien bedoelt de auteur dit ook. Mooi onderwerp! |
Feedback Marc | Aftercare is een mooi gekozen thema voor een scene. Vraag jezelf af of je nog later zou kunnen beginnen met deze scene. Wordt de scene bijvoorbeeld slechter – of juist beter – als je pas begint bij “Volg mijn stem…”, of nog later bij “Met zijn armen om haar heen… “. De scene leest een beetje als een verslag. Nero doet dit, dan doet Tatum dat. Dat komt een beetje omdat je te veel vertelt, in plaats van laat zien. Bijvoorbeeld “Nero praat zachtjes en noemt haar zijn meisje” en “hij voelt dat ze op zijn verbinding reageert”. Je had ook een monoloog van Nero kunnen plaatsen. Dat had het doel van de scene (Nero wil aftercare bieden) denk ik sterker gemaakt. Ook het einde is een vorm van vertellen. In plaats van de gedachte die door haar heen schiet, zou ze ook haar vingers over de rode diepe marks kunnen laten gaan. |
Pseudoniem | Don Key |
Inzending | ‘Het was lekker in je!’ ‘Het was lekker om jou!’ Twee zinnen, ondertussen vertrouwd, nog zuchtend uitgesproken tussen Maarten en Mare. Twee zweterige lijven, die elkaars nabijheid opzoeken. Vingers die een teder spel spelen met elkaar. De standjes zijn met de jaren minder acrobatisch geworden, maar de vertrouwdheid van elkaars lijf heeft de plaats ingenomen van het avontuur van weleer. Soms is het nog vuurwerk, maar meestal een haardvuur waar hun hart zich kan aan warmen. Zijn zaad dat samen met haar vocht uit de openstaande spleet druipt, op de handdoek die ze al in bed hadden gelegd, getuigt van de hoogtepunten die net beleefd werden. Loom tegen elkaar liggend, beweegt Mare haar vingers naar haar glanzende kruis. Dromerig begint ze haar lippen te strelen. ‘Heb je nog niet genoeg? Ik wil je wel eens proeven zo. Zal ik je likken?’ Een genoegzame grom volstaat als antwoord en Maartens vingers glijden alweer naar boven over Mares been. Ze vinden er Mares vingers en een tedere schermutseling ontstaat. Met enige moeite manoeuvreert hij zijn hoofd tussen haar benen en zijn tong vindt de weg richting Mares kutje. Zijn zachte kussen doen haar verlangen nog meer oplaaien en ze kantelt haar bekken om meer te krijgen. Met één vinger lepelt Maarten nog meer vocht naar buiten en mekaar in de ogen kijkend likt hij zijn vingers af. Hierna verschuift de focus van zijn tong naar haar klit terwijl hij met één vinger haar G spot opzoekt en langzaam drukt, zachte bewegingen makend alsof ze een prinses is die nog net niet wakker mag worden. Met een zachte zucht bereikt ze een nieuw hoogtepunt en trekt hem naast zich. ‘Moeten we vaker doen.’ |
Feedback Sanna | Ik mis het conflict in deze scene. Alles gaat fijn, soepel en vertrouwd, wat natuurlijk heel erg mooi is, maar niet helemaal de bedoeling van de opdracht. 😉 Je gebruikt mooie zinnen en bij elkaar passende metaforen. (Vuurwerk & haardvuur) Ook de afwisseling van woordgebruik vind ik prettig lezen. (Liefdevol en teder weer afgewisseld met een beetje vulgair.) Hou ik van. Ik denk dat je deze scene ook prima had kunnen beginnen met; Loom tegen elkaar liggend… |
Feedback Marc | Voor mijn gevoel zou je de volledige tweede alinea (“Twee zinnen ..werden.”) weg kunnen laten. Het is backstory, die iets vertelt over de hoofdpersonages, wat je ook zou kunnen laten zien. Bedenk bijvoorbeeld naast de handdoek, op welke manieren je de vertrouwdheid nog meer zou kunnen laten zien? Het doel van de scene lijkt me namelijk om die vertrouwdheid te laten zien. Wat jammer is, is dat er geen conflict is. Daardoor is de scene weliswaar lief, maar niet echt heel spannend om te lezen. Bedenk bijvoorbeeld hoe anders het had gelezen als de vertrouwdheid ook iets saais had gekregen en de vrouw behoefte had gehad om dat te doorbreken? |
Pseudoniem | Fajne Fantasies |
Inzending | Het sperma sijpelt langzaam uit haar kutje en verspreid zich tussen haar lipjes. Bij elke stap die ze doet herinnert haar natte poes haar aan wat ze zojuist gedaan heeft. Ze probeert de gedachten van zich af te schudden en hunkert naar haar douche. Nog een minuut of twintig en dan kan ze haar lichaam ontdoen van zijn ranzige zaad. Een uurtje eerder stond ze er heel anders in. Ze was geil geweest en had zijn pik op elke plek willen hebben. Hij had haar genaaid, hard en zielloos. En zij had als een geile slet haar natte grot zo ver mogelijk op zijn lul gedrukt. Schreeuwend was ze gekomen, door zijn stampende paal en zijn gore uiterlijk. Bijna jankend om meer. En hij had zijn geile vloeistoffen in haar uitgestort. Het had een goed idee geleken toen ze in het zwembad door de golven steeds tegen zijn dikke lijf aangedrukt werd. Zijn onaantrekkelijke voorkomen had haar opgewonden. En zij had de situatie misbruikt om net zolang haar billen tegen zijn kruis te drukken tot hij hard werd en haar meenam naar een kleedkamer. |
Feedback Sanna | Ik lees de pure geiligheid ondanks (of dankzij) het uiterlijk van de man. Het opwinden en opgewonden raken door pure lichamelijkheid. Maar waarom leek het dan een goed idee? Wat maakte zijn lelijkheid in haar los? Dat mis ik wel als lezer. Als deze scene in het moment geschreven was, kan het veel meer ‘show’ ipv ‘tell’ worden denk ik |
Feedback Marc | Als je een scene hebt geschreven, is het goed om hem terug te lezen en te bekijken of je later zou hebben kunnen gestart. Ik denk dat dat zou kunnen. De eerste zin zou je weg kunnen laten, zonder dat het het verhaal schaadt. Verder is het verhaal veel ‘vertellen’ in plaats van ‘laten zien’ en dat maakt dat het verhaal een beetje leest als een verslag. Wat ik heel goed vind aan het verhaal is het interne conflict. In plaats van de backstory (de terugblik) had je ook meer in kunnen gaan op dat conflict; waarom is die er? Wat bewoog haar om de lelijke man op te winden? Bedenk wat het doel is van de scene voor de ontwikkeling van je karakter en hoe zij dat doel bereikt? |
- De allergeilste videos: Haar eerste trio - 13 september 2024
- Brandmerken in een BDSM relatie - 12 september 2024
- Hoe je van elk spel een stripspel kunt maken (en 12 suggesties) - 6 september 2024