‘Zin’ is een initiatief van Sanna (Vlammende Verzinsels) en Marc (NBRplaza) om auteurs van erotische verhalen praktische tips en tools te geven om nog betere erotische verhalen te kunnen schrijven. Lees hier meer over dit initiatief. In de derde episode werden de deelnemers uitgedaagd om een opdracht te maken waarin de setting of achtergrond een belangrijke rol speelt. Hieronder lees je de inzendingen en de feedback van Sanna van Vlammende Verzinsels en mijzelf.
De opdracht
Setting is een term uit de verteltheorie. Daarmee wordt bedoelt: het waar, wanneer en onder welke omstandigheden de gebeurtenissen in een verhaal plaatsvinden. Met de setting wordt dus de achtergrond – het decor – beschreven waartegen het verhaal zich zal afspeelt. Hier kun je de theorie rond setting nog eens teruglezen.
Voor deze episode luidt de opdracht: Schrijf een kort verhaal van maximaal 400 woorden. Gebruik daarvoor als setting een hotel. Maak de setting zelf concreet. Kies je bijvoorbeeld voor een duur hotel op een exotische locatie, of eerder voor een goedkoop zweetkamertje in een hotel dat kamers per uur verhuurt? Bedenk een verhaal dat versterkt wordt in deze setting.
Waar hebben we op gelet?
Bij het beoordelen van de inzendingen, hebben we gekeken naar het volgende:
- De setting moet iets toevoegen aan het verhaal
- De setting is concreet en realistisch
- Er is een bepaalde mate van interactie met de setting
- Alle zintuigen (of tenminste meer dan alleen visueel) zijn toegepast
- De setting is in een bepaalde tijd geplaatst
De inzendingen en de feedback
Het is niet eenvoudig om een kort erotisch verhaal te schrijven waarin de setting een hoofdrol speelt. Opnieuw willen Sanna en ik willen onze waardering uitspreken voor het lef van de auteurs om zich kwetsbaar op te stellen.
Pseudoniem | Charlotte Revant |
Inzending | ‘Wacht even, ik moet dit voorbereiden.’ We staan onderaan de trap. Zoals bij het chateau past, is het een brede trap met bewerkte leuningen in een open hal met een enorme kristallen kroonluchter. Ik doe mijn pumps uit en houd de hakken in mijn rechterhand bij elkaar. Vervolgens leg ik zoveel mogelijk stof van mijn lange jurk over die arm heen. De dikke zachte vloerbedekking voelt als een massage voor mijn pijnlijke voeten. Wat zie je er toch imponerend uit in dat donkerblauwe pak. Je pakt mijn vrije hand en ondersteunt me bij het naar boven gaan. Jij hebt alles geregeld en weet waar de kamer is. Voordat ik naar binnen kan gaan, til je me op. ‘Dit gaan we toch niet doen?’ zeg ik, maar diep van binnen geniet ik ervan in jouw armen te liggen. ‘De traditie bepaalt dat jij het anders voor het zeggen zou krijgen en dat kan natuurlijk niet.’ ‘Bij ons kan dat zeker niet!’ zeg ik lachend. Hand in hand lopen we verder naar binnen. De houten ondervloer kraakt onder onze voeten. Met open mond neem ik de kamer in me op. Het meest opvallend is het grote hemelbed vol met kussens en gordijnen rondom. De antieke meubels vind ik prachtig. Het hoge plafond en ramen met grote luiken maken het plaatje af. ‘Hoe vermoeid ben je?’ vraag je. ‘Maakt dat nog uit na het zien van dit bed? reageer ik. Daarna begrijp ik wat je eigenlijk vraagt. Dat antwoord ga ik je op een andere manier geven. ‘Je moet mij wel uit de jurk helpen, want dat kan ik niet zelf.’ ‘Dat had ik al gezien. Dat maak ik graag los.’ ‘Daar begon voor mij de keus van een jurk mee. Ik wilde ingesnoerd zijn in een rijgkorset.’ ‘Echt? Nu je dat zo zegt, snap ik het. Wat een opwindend idee.’ ‘Ja, dat voelde zo passend bij ons. Jij maakt dat helemaal los en dan heb je een lang lint in je handen waar jij wel raad mee weet. Ik heb daar inmiddels zoveel fantasieën over gehad.’ ‘Lotje, je meent het. Ik had al foto’s van dit bed gezien. In mijn gedachten heb ik je vaak op allerlei manieren aan het hemelbedframe vastgebonden. ‘Dat wordt dan met het rijgsnoer uit mijn jurk.’ Zonder verder praten vervallen we in onze traditionele rollen en onderga ik een huwelijksnacht zoals alleen jij mij die kan geven. |
Feedback Sanna | Hoewel je mooi gebruik maakt van de setting (wat ook de opdracht was 😉 Toch leest het geheel voor mij erg vertellend, het duurt dan ook even voor ik beelden krijg bij dit verhaal. Het dialoog vind ik wat onnatuurlijk in elkaar zitten. Wat betreft de erotiek, maak je mooi gebruik van een ‘belofte’. Niets expliciet en, zoals Marc ook al aangeeft, totaal niet plat. Mooi. |
Feedback Marc | Je hebt uitstekend gekeken naar de opdracht. De setting van een oud kasteel, het hemelbed, de jurk, de krakende vloer … het past bij elkaar en vult elkaar goed aan. Je zou nog verder kunnen gaan door ook geur en licht mee te nemen; hoe ruikt een oud kasteel? Hoe valt het licht door de oude (glas in lood?) ramen? De dialoog tussen de hoofdpersonen past ook in het sfeerbeeld. Verder past de erotiek mooi in het verhaal (niet te plat). |
Pseudoniem | FajneFantasies |
Inzending | “Waarom ruik je naar zaad?” schreeuwt hij. Bij elke vraag flitsen beelden van afgelopen middag door haar hoofd. Ze probeert zo verbaasd mogelijk te reageren, maar de gedachten krullen haar lippen om. Waarom ze naar zaad ruikt? Omdat haar slipje vol zit met het sperma van haar collega. Hoe het daar kwam? Omdat hij haar vandaag flink nam in het Van der Valk hotel Oostzaan. Na een hele dag van elkaar opgeilen hadden ze afgesproken elkaar daar te doen. “Heb je gereserveerd?” vraagt ze. “Nee, niet nodig.” Onthutst laat ze zich aan haar hand meenemen door de foyer. Ze is hier eerder niet geweest en loopt een beetje onzeker naast hem. Vindt niemand het gek dat ze zomaar dit hotel binnenlopen? Ze kijkt om zich heen, zelfs de receptioniste kijkt niet op. Ze lopen een gang in. Het hoge plafond en de enorme, houten, automatische deuren, zorgen ervoor dat ze zich op de drempel waant van een mysterieus avontuur in een nieuwe attractie in de Efteling. Achter de deur is een eiland met wastafels, daarnaast een enorme spiegelwand. Ze weet ondertussen heel goed wat ze hier gaan beleven: die hotelkamer wordt niet gehuurd, ze gaan hier neuken in het openbaar. En ondanks dat het idee goedkoop lijkt, is deze ruimte best romantisch. Het licht is gedimd, het ruikt naar een lekkere bloemenmix. Rebelse kriebels bekruipen haar. Wat als ze betrapt worden? Hij zet haar tegen het wastafelblok en ze kussen passioneel. Zijn harde lul drukt tegen haar buik. Ze moeten snel zijn, voordat er iemand binnenkomt. Met haar billen op het randje van het neukeiland, schuift ze haar slipje opzij. Zodra zijn broek los, is kijkt zijn paal haar glimmend aan. Zij is zo nat dat zijn staaf haar grotje moeiteloos vindt. Bij elke stoot drukt zij zich zo diep mogelijk over hem heen. Over zijn schouder ziet ze in de spiegel hoe zijn broek half op zijn heupen hangt en haar benen zijwaarts in de lucht bungelen. Het ziet eruit als een geile pornofilm. Ze vormt in haar hoofd een titel die ze blijft herhalen tot ze er hard op komt: ‘Married boss fucks big tit assistent’. Ze komt trillend klaar, op het moment dat ze voelt dat hij haar vol spuit. Haar slipje zit snel weer op haar plek en hij doet zijn broek dicht. Ze lopen naar buiten, niemand die doorheeft wat zich hier zojuist afspeelde. |
Feedback Sanna | Je zegt dat hij schreeuwt, de zin ‘Waarom ruik je naar zaad?’ Laat dit niet zien. Verder komt de hij uit dit begin verder helemaal niet terug, wat de eerste alinea eigenlijk overbodig maakt. De setting, het toilet in een Van der Valk hotel heb je mooi neergezet, al vraag ik me als lezer wel meteen af; waarom het toilet? Ik vind het wat platte taalgebruik heel goed passen bij het goedkope idee van neuken in het toilet van een hotel. |
Feedback Marc | De locatie (Van der Valk) heeft inderdaad de naam van een hotel voor goedkope snelle seks. Toch doet Van der Valk er de laatste tijd alles aan om dat imago kwijt te raken. Ben je er onlangs nog geweest? De meeste hotels hebben een upgrade gehad. Het is nogal gewaagd om er seks te hebben in het toilet in plaats van in een kamer (die daar ook voor een dagdeel gehuurd kunnen worden). Hoe dan ook, de locatie en het type snelle seks heb je goed gecombineerd. Zelf vind ik het taalgebruik wel heel erg plat (paal, grotje), maar misschien past dit wel juist bij de setting. |
Pseudoniem | Nero |
Inzending | Het pad lag verscholen achter een paar hoge struiken. Ik was dan ook blij dat ik vroeg vertrokken was anders was ik het huis voorbij gereden. ‘De kamer moet wel heel speciaal zijn’ hoorde ik mezelf zeggen terwijl ik naar het huis doorreed. Een kamer via SecretRooms is altijd een verassing maar de foto’s hadden er zo bijzonder uitgezien. Ruim, donker met sfeervolle verlichting. Ik verheugde me vooral op het witte, grote kleed op de vloer. Ik had altijd al gedroomd van seks op een berenvel. Ik lig dan op mijn rug en mijn date komt op handen en voeten naar me toe gekropen. ‘Grrr’ terwijl ze me met haar mond verwend. Ik kan elke haar al op mijn rug voelen. Een ouderwetse ding-dong klinkt als ik op het koperen belknopje druk. Ik gluur door het kleurige glas-in-lood paneel naar binnen en zie iemand op een paar versleten, rode pantoffels naar de deur schuifelen. Piepend gaat de deur open en ik stap naar binnen. “U moet Nero zijn” zegt de oudere dame die in het halletje is blijven staan. Aan de muur hangen allerlei oude portretfoto’s, de meeste nog in zwart wit. De vloer bestaat uit kleine zwart, witte tegeltjes en de donkere lambrisering geven het huis de verwachte warme uitstraling. Ik knik en zij draait zich om. “volgt u mij maar” en de vrouw schuifelt naar de donkere trap. De koperen tapijt roedes die het donkerrode tapijt op zijn plek houden glimmen alsof ze net gepoetst zijn. Mijn stappen worden gedempt als ik de tredes oploop. Een zwaar wandkleed met een liefelijk tafereel hangt op de muur. Alle dingen samen zorgen er wel voor dat het stil is in het huis. Alle geluiden worden gedempt. De vrouw is stil blijven staan bij een donkere deur met een bewerkte, koperen deurkruk. Ze kijkt me wat meewarig als ze de deurkruk naar beneden duwt. De deur zwaait zachtjes naar binnen open en het licht van een klein lampje schijnt mij tegemoet. Omdat de vrouw geen aanstalten maakt om de kamer in te gaan loop ik langs haar heen de kamer in. Op de achtergrond hoor ik nog een zacht “veel plezier”. Met een harde klik valt de deur achter mij in het slot. Mijn ogen moeten wennen aan het donker van de kamer. Alles ademt ‘oud’. De geuren uit mijn jeugd. Langzaam worden meer details zichtbaar, het grote houten bed, een klein tafeltje met een waskom erop, de zware, donkere gordijnen. En daar ligt mijn date naakt op een wit, hoogpolig tapijt. ‘kom hier’ wenkt ze met haar wijsvinger. Mijn overhemd is al bijna uit voordat ik de volgende stap zet. |
Feedback Sanna | De setting, het huis met de vele tapijten en kleden, wordt tot in detail beschreven zonder dat het, vind ik, al te vertellend wordt. Ook mooi hoe zijn voetstappen worden gedempt door het tapijt op de trap en geluiden kennelijk moeilijk naar binnen (of naar buiten) dringen. Ik ben nieuwsgierig naar het waarom van de meewarige blik van de oudere vrouw. Wat gaat hier gebeuren? |
Feedback Marc | Wat ik erg fijn vind aan dit verhaal, is dat alle zintuigen worden gebruikt om de setting te beschrijven; Niet alleen hoe het er uit ziet, maar ook hoe het ruikt, de geluiden. De auteur bouwt de spanning mooi op en het maakt mij nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. Erg fijn geschreven. |
- OhYes Pulse G-spot vibrator en clitoris zuiger – review - 14 januari 2025
- Trio met een escort - 6 januari 2025
- ‘Zin’ – episode: Chekhov’s Gun en Red Herrings – de inzendingen en de feedback - 6 januari 2025